Breaking News

1st TIME MAIN GUITAR - APA NAK BLAJAR?

KOD WAJIB BAGI BARU START MAIN GITAR



Jika anda baru mula belajar gitar anda perlu fokus dalam menguasai bermain kord, Kord gitar yang wajib anda pelajari dalam post ni akan adalah kord yang paling mudah serta boleh memainkan puluhan lagu dalam masa yang singkat! Gua lampirkan sekali rujukan gambar serta video yang membuat anda boleh membuat latihan. (lampiran serta gambar di ambil dari learntoplaymusic)



THE G MAJOR CHORD




Untuk memegang kord  anda perlu meletakkan jari anda seperti berikut:
  • Jari pertama di fret kedua dari 5th string.
  • Jari kedua fret ketiga dari 6th string.
  • Jari ketiga fret ketiga dari1st string.

Mainkan semua enam rentetan dengan pick pada masa yang sama menggunakan gerakan ke bawah. Ini dipanggil strum. Pegang pick megikut keselesaan dan strum menggunakan pergelangan tangan anda secara santai. Jika apa-apa nota buzz atau bunyi teredam, anda mungkin perlu menekan lebih keras dengan jari tangan kiri anda, pastikan jari anda berada di belakang fret. Jika ini adalah kali pertama anda bermain gitar, anda mungkin mendapati tip-tip jari anda sakit dan bahkan membengkak sedikit. Tetapi jangan risau! Ianya hanya sementara , semakin banyak anda bermain dan membuat latihan, anda akan rasai sendiri keserasian dan ketepatan jari anda bersama kord yang anda pegang tanpa anda melihatnya.


Simbol untuk strum ke bawah adalah "V". Ini adalah strum catatan suku dan ia berlangsung untuk satu pukulan. Terdapat empat strum nota suku dalam satu bar masa 4: 4.


MEMBACA CHORDS DI MUSIC

Simbol kord ditulis di atas lampiran kertas dalam sekeping muzik. Dalam skor berikut simbol kord baru diletakkan pada permulaan setiap bar. Skor adalah 4: 4 kali, yang bermaksud terdapat 4 rentetan di setiap bar. Strum G chord empat kali untuk setiap bar. Untuk membuat bunyi contoh selesai, selalu berakhir dengan satu strum kord pertama. Untuk membantu anda menjimatkan masa, anda boleh mengira bersama, menggunakan metronom dan / atau memainkan strum pertama setiap bar yang lebih kuat.







D7 CHORD
Satu lagi jenis chord biasa dipanggil chord "dominan ketujuh". Ia biasanya dirujuk sebagai '' ketujuh '' kord. Simbol kord untuk kord ketujuh adalah angka 7 yang ditulis selepas huruf abjad. Simbol untuk D ketujuh D adalah D7.



Untuk memainkan kord D7, letakkan jari pertama, kedua dan ketiga tangan kiri anda seperti yang ditunjukkan dalam rajah, tetapi strum hanya lima rentetan. Jangan strum rentetan ke-6 (seperti yang ditunjukkan oleh garis putus-putus dalam rajah kord di atas)


SLIDE (PERUBAHAN DARI G ke D7)

Contoh berikut mengandungi kord G dan D7. Apabila berubah dari G ke D7, jangan gerakkan jari ketiga anda dari rentetan, tetapi luncurkannya ke fret kedua. Hanya sentuh tali yang sangat ringan seperti yang anda lakukan ini. Apabila bertukar dari D7 ke G, luncurkan jari ketiga anda sehingga fret ketiga.






Berlatih perlahan dan konsisten serta mengira detik didalam hati atau menghentakkan kaki anda semasa bermain untuk membantu menjaga masa. Terdapat empat strum dalam setiap bar. Latihan kord ini disebut kord progresi.Ingat ya, hanya pergelangan tangan anda perlu bergerak. Hanya perlu sandarkan lengan anda pada bahagian atas gitar. Tangan kiri anda juga perlu diberi perhatian, satu jari hanya satu not sahaja. Jika jari anda menekan atau bersentuhan dengan tali  lain, nota tidak akan keluar, ini dipanggil dead notes. Jika anda meletakkan mereka terlalu jauh dari fret, nota-nota akan menjadi buzz dan anda perlu menekan terlalu keras untuk menghalangnya. Jika anda bermain di gitar akustik, pilih rentetan di atas lubang bunyi kerana ini menghasilkan bunyi terbaik.


THE C MAJOR CHORD

Untuk memainkan tempat kord C, jari pertama, kedua dan ketiga tangan kiri anda seperti yang ditunjukkan dalam gambar rajah. Strum semua enam rentetan.



THE PIVOT (PERUBAHAN ANTARA C & D7 CHORD)

Apabila menukar antara C dan D7 chords jari pertama tidak bergerak. Nota yang dimainkan oleh jari pertama (nota C) adalah biasa dengan kedua-dua akord gitar. Jari kedua dan ketiga bergerak ke kedudukan baru mereka dan jari pertama bertindak sebagai pivot. Hanya perlu slide  jari  anda apabila menukar antara G dan D7.


Untuk memainkan kord G7, letakkan jari pertama, kedua dan ketiga tangan kiri seperti yang ditunjukkan dalam gambar rajah. Strum semua enam rentetan.

Perkembangan kord berikut mengandungi empat kord gitar mudah yang telah anda pelajari setakat ini. Perhatikan bahawa simbol 4: 4 pada permulaan skor telah digantikan dengan apa yang kelihatan seperti "C". Simbol ini dipanggil masa yang sama dan ia bermakna perkara yang sama dengan masa "4: 4".



Tonton video di bawah untuk melihat bagaimana latihan ini patut di mainkan


THE G7 CHORD



Untuk memainkan kord G7, letakkan jari pertama, kedua dan ketiga tangan kiri seperti yang ditunjukkan dalam gambar rajah. Strum semua enam rentetan.

Perkembangan kord berikut mengandungi empat kord gitar mudah yang telah anda pelajari setakat ini. Perhatikan bahawa simbol 4: 4 pada permulaan skor telah digantikan dengan apa yang kelihatan seperti "C". Simbol ini dipanggil masa yang sama dan ia bermakna perkara yang sama dengan masa "4: 4".




NOTE STRUM CATATAN SETENGAH



Strum catatan setengah kelihatan seperti V berongga dan ia berlangsung selama dua ketukan. Terdapat dua strum nota separuh dalam satu bar masa 4: 4.

MARI BERMAIN AURA LEE - KOMBINASI KOD YG TELAH DIPELAJARI
Lagu ini (Aura Lee) terkenal dan mengandungi kord G, D7, C dan G7 yang telah anda pelajari dalam catatan blog ini. Melihat corak irama, anda akan melihat bahawa lagu ini mengandungi separuh nota strum. Ingatlah untuk mengira saat bermain untuk membantu anda menjaga waktu



Tiada ulasan