Breaking News

NAK POWER SOLO? 6 SCALE INI WAJIB TAHU



6 SCALE YANG BIASA DIGUNAKAN OLEH GUITARIST TERKENAL DUNIA 

Salam bertemu kembali, Di sini gua akan menunjukkan kepada anda melalui beberapa skala yang paling umum digunakan pada gitar legend dalam solo dan improvisasi, Gua juga akan membincangkan bagaimana untuk mengamalkan skala ini serta beberapa konsep teori asas yang berguna untuk difahami berhubung dengan skala yang ingin di kongsikan.

Scale 1: The Minor Pentatonic Scale
Skala pentatonic adalah skala yang mempunyai 5 nota setiap oktaf. Skala pentatonic kecil biasanya adalah gitaris berskala pertama belajar solo dan sangat biasa digunakan untuk membentuk solo dalam rentak rock, blues  dan gaya popular mengikut kreativiti serta peyempurnaan pemain gitar itu sendiri.



Dua kedudukan utama skala ini dimainkan adalah:



Skala ini paling mudah untuk belajar bagi membuat persediaan dan frasa solo. Sebaik sahaja anda telah menguasai asas-asas menggunakan skala serta master dalam pengembangan chord kecil anda boleh mengikut daya kretiviti anda sendiri dalam memainkan skala ini dengan lebih maju serta yakin iaitu dengan memainkan kedudukan yang berbeza skala di atas kord kecil atau menggerakkan skala ke atas atau ke bawah fret "playing outside" untukan memastikan scale anda dalam key (berkedudukan didalam note dan chord). Gua mungkin menumpukan pelajaran kepada penggunaan yang lebih maju lagi pada masa akan datang dengan melampirkan guitar note / tab serta backing track supaya anda boleh jamming mengikut citarasa anda sendiri.


Scale 2: The Blues Scale
Setelah anda mempelajari skala pentatonik tadi, secara automatiknya anda akan mudah untuk belajar skala blues kerana ia pada dasarnya sama dengan satu nota tambahan (5 yang diratakan).

Skala ini dalam dua kedudukan paling umum adalah seperti berikut:




Seperti yang telah di cadangkan, skala tersebut bukan sahaja digunakan dalam gaya blues tetapi juga banyak digunakan dalam gaya berasaskan rock, funky dan jazz. Jadi anda perlu menghabiskan masa anda dengan mengasah bakat anda bagi membolehkan anda memperagakan scala ini mengikut naluri serta imaginasi anda sendiri atau dengan bahasa lain adalah IKUT CARA ANDA SENDIRI mengikut kreativiti dengan menambahan rasa, mode, vibrato, pull, hammer, slide (skill) atau masa frasa anda.

Anda boleh mengulangkaji skill mengikut backing blues yang gua telah disediakan dibawah:-
  1. ROCKABILLY BLUES IN E
  2. SPICY SOUP BLUES IN B
  3. THE THRILL IS ABSENT IN A
  4. MINOR BLUES IN B
  5. FUNKY SRV IN A

Scale 3: The Natural Minor Scale or the Aeolian Mode
The natural minor scale ini juga biasa digunakan dalam gaya rock dan popular. Serta sering digunakan oleh pemain gitar untuk membentuk solos dan chord.

Dua kedudukan utama skala ini dimainkan adalah:


Anda boleh mengulangkaji skill mengikut backing Aeolian yang gua telah disediakan dibawah:-
Scale 4: The Major Scale
The Major Scale digunakan dalam beberapa cara. Chord yang terbentuk dari skala utama ini kebiasaannya digunakan untuk membentuk perkembanganchord, dan terdapat banyak teori tentang cara membentuk harmoni dengan skala ini.

Di samping itu, skala ini boleh juga digunakan bagi membentuk Mod Dorian dan mod Mixolydian di bawah adalah semua mod skala utama.



Anda boleh mengulangkaji skill mengikut backing major yang gua telah disediakan dibawah:-
  1. Ionian Machine in E Major
  2. Easy There, Johan in D Major
  3. Jazzed Up in C Major
  4. Country Pop in C Major

Scale 5: The Dorian Mode

Mod Dorian banyak digunakan oleh pemain gitar dalam gaya jazz dan fusion.

Dua kedudukan utama skala ini dimainkan adalah:


Anda boleh mengulangkaji skill mengikut backing dorian yang gua telah disediakan dibawah:-
  1. You Don’t Say in D Minor
  2. FunkySRV Involving A Dorian and B Dorian
  3. Mr. Dorian Does The Fuse in G Minor
  4. Steady Dorian Involving A Dorian and B Dorian

Scale 6: The Mixolydian Mode
Mod Mixolydian adalah mod ke-5 skala utama dan biasanya digunakan untuk membuat penambahan ke atas chord dominan dalam gabungan berasaskan gaya jazz.


Anda boleh mengulangkaji serta menambahbaikan gabungan scale dengan penambahan Mod Mixolydian pada solo anda. Berikut gue sertakan backing track Mixolydian untuk anda tranning :-
  1. Mixolydian Groove in C
  2. Mixolydian Funky Monk for A Mixolydian


BERIKUT GUA JUGA SERTAKAN CARTA SKALA GITAR BAGI RUJUKAN ANDA UNTUK JADI POWER GORENG GITAR SAMPAI HANGIT.






Anda nak tahu bagaimana scale ini terbentuk????
Boleh dikatakan muzik ini juga sebahagian dari matematik, terdapat formula dan pengiraan bagi setiap not untuk di jadikan scales. Jika anda dapat menguasai Rahsia ini pejam mata dengan selamba tanpa peralatan muzik anda dapat menulis scales serta memecahkan not dgn hanya gambaran imaginasi atau berpandukan pen dan kertas . Insyaallah akan gua kongsikan bila berkesempatan.. Jangan lupa follow dan like support gua.. Thanks #gorenggitarsampaihangit #grongreng #grandewa


1 ulasan:

  1. Salam bng asal mna ?? Bermanfaat ilmunya ... Bole bgi no bole wasap2

    BalasPadam