Breaking News

[LESSON 5] MARI BELAJAR CHORD A, E & Bb

Gua harap korang dah dapat pegang chord C, F,  G, Am, Dm & E. Dah hafal & boleh pegang tanpa melihat bar fret gitar. Canteekkk & syabas inspektor sahab.., post kali ini kita belajar pegang chord A, E & Bb [B Flat / Bemolle]. APA tu B flat bro? Kalau rumah flat tu saya tahulah... Hahaha.. Kalau yang tak paham flat tu apa? Kat sini gua terangkan serba sedikit bahawa maksud flat atau dalam bahasa saitifiknya bemolle dalam muzik adalah nada asal yang di rendahkan. Seperti contoh Do Re Mi Fa So La Ti Do. Maka Jika ditulis Re Flat bermaksud ianya terletak di tengah-tengah Do & Re = Do [flat/Bomelle] Re. Kalau tak paham gak nanti gua huraikan di post akan datang. Yang penting korang dapat mengenal dan menghafal chord yang dah di ajar. Sekarang korang dah belajar 9 chord gitar yang penting. GET READY

Untuk pegang chord A

Langkah 1. Jari 1 pada tali keempat di bar kedua
Langkah 2. Jari 2 pada tali ketiga di bar kedua
Langkah 3. Jari 3 pada tali kedua di bar kedua
Langkah 4. Strum dari tali keenam hingga tali pertama.

Untuk pegang kod E

Langkah 1. Jari 1 pada tali ketiga di bar pertama
Langkah 2. Jari 2 pada tali kelima di bar kedua
Langkah 3. Jari 3 pada tali keempat di bar kedua
Langkah 4. Strum dari tali keenam hingga tali pertama.

Untuk pegang chord Bb

Langkah 1. Jari 1 pada tali pertama di bar pertama
Langkah 2. Jari 2 pada tali keempat di bar ketiga
Langkah 3. Jari 3 pada tali ketiga di bar ketiga
Langkah 4. Strum dari tali keempat hingga tali pertama.

Harus di ingat semua tali yang dipegang mesti bebunyi. Untuk permulaan memang sukar kerana jari masih lembut. Cuba bunyikan tali satu persatu. SEMOGA BERJAYA.

Next.. sekarang korang dah pandai pegang 9 chord untuk permulaan. Seperti biasa gua nak bagi korang jam lagu menggunakan chord yang korang dah belajar.[backing track disertakan].

Tiada ulasan